Foto: Shutterstock

Når DHL Stafetten København 2023 i Fælledparken løber af stablen d. 28. august – 1. september, så bliver det med rekorddeltagelse. Arrangementet er for første gang udsolgt med 135.000 deltagere.

Fremgangen og rekorddeltagelsen taler ind i en tydelig tendens, der afspejler sig i samfundet herhjemme lige nu: At danskerne flokkes til de store motions- og sportsevents. På trods af udviklingen så kommer det alligevel bag på arrangørerne, at man må melde total udsolgt, inden DHL Stafetten i København bliver gået og løbet i gang mandag den 28. August. Den tidligere deltagerrekord ligger helt tilbage fra 2011. 

“Selvom vi havde en fantastisk start på tilmeldingen, så havde vi ikke i vores vildeste fantasi, at fantasi ikke forestillet os, at vi næsten en uge før er nødt til at melde total udsolgt på alle dage til DHL Stafetten Kbh,” lyder det fra Dorte Vibjerg, administrerende direktør i Sparta Atletik & Løb, der fortsætter: 

“Vi kan virkelig mærke en enestående opbakning, og det er tydeligt at mærke, at virksomhederne efterhånden prioriterer DHL Stafetten på lige fod med øvrige personalegoder,” siger Dorte Vibjerg. 

Den spirende tendens i Danmark, som blandt andet CPH Marathon, Royal Run og CPH Half har nydt godt af, er ikke kun isoleret til førnævnte events. Det smitter også af på lysten til at deltage sammen med kollegerne til DHL Stafetten København. I gennemsnit tilmelder virksomhederne 10-20 procent flere deltagere end tidligere, og walk-distancen sætter igen rekord med cirka 50.000 deltagere. 

Vækker genklang i udlandet  
Tendensen til et nyt løbeboom i Danmark bliver også bemærket i udlandet. Derfor lægger arrangørerne fra to af verdens største maratons, London Marathon og Berlin Marathon, også vejen forbi København og Fælledparken for at få inspiration med hjem i rygsækken. Den danske virksomhedskultur, der er succesen bag DHL Stafetten København, er interessant for selv nogle af verdens allerstørste arrangører af landevejsløb. 

 “Vi har et helt unikt event i DHL Stafetten, og vi meget stolte af at vise det frem for nogle af verdens bedste internationale løbsarrangører. På den måde sætter vi København og DHL Stafetten på verdenskortet – det har betydning for os som international løbsarrangør og for byen, som vært for de helt store motions- og sportsbegivenheder” lyder det fra Dorte Vibjerg.