Foto: Shutterstock

Der er hastighedsgrænser for biler. Der er hastighedsgrænser for elektriske løbehjul. Men hvorfor er der egentlig ikke nogen grænser for hastigheden, når det kommer til cykler?

Netop det spørgsmål er blevet bragt på banen af TV 2 Kosmopols læsere/seere, da københavneren Hans Andersen forklarer, at han er bekymret for særligt ældre og børn, der måske er lidt usikre på cyklen, når man kan køre lige så stærkt, man overhovedet vil på cykelstierne.

For eksempel kan nogle varianter af de stadigt mere populære elcykler køre op til 45 kilometer i timen ved motorkraft. Det betyder, at motoren slår fra, når man rammer 45 km/t, men man kan sagtens køre hurtigere – det er bare kun pedalerne, der giver fremdrift i så fald.

Hans Andersen foreslår at sætte en hastighedsgrænse på 20 km/t bestemte steder i byen, i hvert fald i myldretiden, hvor risikoen for sammenstød og ulykker er størst, men det er ikke en idé, der vækker genklang hos direktøren for Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg.

Har jo ikke speedometer på cyklen

Hvis der blev indført en reel hastighedsbegrænsning enten nogle steder eller på alle cykelstier, ville det kræve, at cyklister skulle montere et speedometer på cyklen for at vide, om de overholder loven.

“Det ville betyde, at den enlige mor, der gerne ville gå ned i Brugsen og købe en cykel til måske 2.000 kroner, hun lige pludselig skulle op og købe noget, der havde el på og havde al mulig instrumentering,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

En mulig løsning på denne udfordring skal findes i vores lommer i form af vores smartphones. De fleste GPS-apps har nemlig et indbygget speedometer, der viser dig, hvor hurtigt du bevæger dig på et givent tidspunkt. Det kræver dog stadig installation af et stativ til telefonen, ligesom det også kan skabe risiko for forstyrrelsen for cyklisten, hvis der for eksempel tikker en besked ind eller nogen ringer.

Direktøren er tilhænger af at sætte fokus på sikkerheden på cykelstierne, men hastighedsbegrænsninger er altså ikke vejen frem i hans bog.

I stedet mener han, en løsning kunne være at blande de hurtigste elcykler med biltrafikken.

Som eksempel nævner han de såkaldte cykelgader, som er dukket op flere steder i København. Her blander man cykel- og biltrafik og har sat en hastighedsbegrænsning for bilerne på 30 km/t for at vise, at man prioriterer cyklerne.