[Pressemeddelelse fra Boulders]

Københavnerne kan se frem til nye muligheder for at prøve kræfter med klatresporten. Boulders er på udkig efter lokaler, der kan udgøre rammerne for fremtidige klatrehaller i byen.

Klatring er i høj kurs i København, hvor der har været en stigning i antallet af klatreklubmedlemmer på 28 procent de seneste fem år ifølge tal fra Dansk Idrætsforbund. Nu har efterspørgslen på klatring fået Boulders til at opjustere ekspansionsplanerne og intensivere jagten på nye lokaler. Klatrekoncernen sigter efter at åbne 10 nye klatrehaller på landsplan de næste fire år, og tre af dem skal ligge i København. Boulders leder aktuelt efter lokaler i København Ø, København NV og Nordhavn. Ifølge kædedirektør Martin Petersen er valget faldet på hovedstaden på grund af den store efterspørgsel på klatrefaciliteter i området.

Vi oplever en efterspørgsel på flere klatrehaller i København fra de mange klatrere, der gør brug af vores eksisterende klatrehaller i hovedstaden. Markedet er modnet for klatresporten, som flere og flere københavnere har fået øjnene op for, og derfor er tiden nu kommet til at imødekomme efterspørgslen, siger Martin Petersen.

Vil ikke gå på kompromis med mærkesager

Det er ingen nem opgave at finde lokaler i København, der egner sig til en klatrehal. Boulders begrænser derfor kriterierne til de højst nødvendige såsom 900-2500 kvadratmeters lokaler med minimum fire meters loftshøjde.

Det kan kræve en afvejning af, om man helst vil gå på kompromis med tiden eller lokaleambitionerne. Vi vil for eksempel nødig gå på kompromis med mærkesager som en økologisk café, et styrketræningsområde og et børneklatreområde, siger Martin Petersen.

Kædedirektøren holder mulighederne åbne ved at kigge efter blandt andet lagerbygninger, kontorer med højt til loftet, boxbutikker, værksteder og showrooms. Han holder også øje med, hvilke brancher der har boomet og står over for en afmatning i markedet. Her kan der potentielt frigives ledige lokaler.

Ved at researche på den måde kan vi slå til, så snart et lokale bliver ledigt. Vi kigger blandt andet ud over landegrænsen og kan se, at svenske padeltennis-forretninger har måttet lukke på stribe, fordi forudsigelserne om den svenske interesse for sporten slog fejl. Vi aner muligheder ved en potentiel tilsvarende tendens herhjemme, da padeltennis-lokaler opfylder vores kriterier, lyder det.

Boulders.dk er en dansk klatrekæde med centre i Aarhus, Odense og København, som siden 2009 har været med til at præge klatring og bouldering i Danmark. Med ugentlige opdateringer af klatreruter på fem sværhedsgrader er der udfordringer for nye som erfarne klatrere.

Martin Videbæk Petersen

Boulders, direktør og medejer