Foto: Shutterstoc

DuckDuckGo er en søgemaskine, der prioriterer privatlivets fred højt og ikke gemmer brugernes personlige oplysninger.

Sammenlignet med Google, der har udviklet sig fra en “simpel” søgemaskine til et af verdens største og mest betydningsfulde selskaber med produkter i hundredvis, er DuckDuckGo stadig et lillebitte foretagende, men det er alligevel et reelt alternativ for internetbrugere, der sætter pris på at holde deres personlige oplysninger for dem selv.

Er DuckDuckGo så lige så god som Google? Eller er det bare ikke muligt at opnå samme funktionalitet og brugervenlighed, når brugerne holdes anonyme? Vi kigger nærmere på, hvordan DuckDuckGo klarer sig sammenlignet med Google.

DuckDuckGo indsamler ingen personlige oplysninger om brugerne

Det er ingen hemmelighed, at Googles overordnede forretningsmodel i vid udstrækning bygger på at indsamle brugernes personlige data og efterfølgende målrette annoncer efter dem. Målrettede annoncer har større sandsynlighed for at opnå opmærksomhed og generere indtægter ikke bare for den virksomhed, der betaler for annoncerne, men også for Google. Det er også derfor de fleste af Googles tjenester kan benyttes helt og aldeles gratis.

DuckDuckGo er gået i den diametralt modsatte retning og indsamler ingen personlige oplysninger om deres brugere. Brugeroplevelsen med søgemaskinen ligner på mange måder den, du får på Google, men resultaterne er bare ikke tilpasset til dig.

Det betyder eksempelvis, at hvis to forskellige mennesker indtaster den samme forespørgsel på DuckDuckGo, får de identiske søgeresultater ud af det – i hvert fald hvis de befinder sig i samme land (søgemaskinen giver sine brugere mulighed for at tilpasse søgeresultaterne til det land, de befinder sig i, eller et hvilket som helst andet land for den sags skyld). I Google Søgning vil de to personer få forskellige resultater, fordi Google tilpasser søgeresultaterne til den, der søger. Konkurrencen fra bl.a. DuckDuckGo har dog reduceret Googles tilpasning af søgeresultater i kerneproduktet markant.

2019 sætter fokus på privatlivets fred

Vi værner mere og mere om vores personlige oplysninger, og kun de færreste er interesserede i at dele dem betingelsesløst med globale virksomheder. Det er en del af grundlaget for DuckDuckGos fremmarch og vækst, der træder tydeligt frem i søgemaskinens brugsstatistikker.

DuckDuckGos statistikker er dog ikke det eneste tegn på, at vi som internetbrugere bliver mere og mere opmærksomme på at passe på vores data. Internettet bugner af eksempler. Anvendelsen af virtuelle private netværk (VPN) er i kraftig vækst, og det samme gør sig gældende for de såkaldte adblockere – software, der blokerer reklamer. Apple har indbygget sporingsbeskyttelse direkte i Safari, Mozilla gør det samme, og Opera indeholder et gratis indbygget VPN direkte i browseren.

Vores ønske om anonymitet rækker imidlertid langt videre end internetbrowsere og søgemaskiner. Inden for de senere år er der eksempelvis dukket anonyme online casinoer op på markedet – noget der ikke engang var tænkt på for bare fem år siden – og anonymiteten har uden tvivl også været en af drivkræfterne bag de senere års stigende popularitet for bitcoins og andre kryptovalutaer.

Der er ingen tvivl om, at bekymringer om privatlivets fred er kommet for at blive, og efterhånden som flere og flere får øjnene op for de potentielle risici, er det næsten uundgåeligt, at virksomheder som DuckDuckGo og deres grundvilkår om anonymitet får endnu mere vind i sejlene.

Hvordan tjener DuckDuckGo penge?

Behovet for tjenester som DuckDuckGo er altså til stede, men da det på ingen måde er gratis at udvikle og vedligeholde dem, skal de tjene penge på en eller anden måde. Google har vænnet os til, at vi får alting gratis, så en klassisk betalingsløsning er ikke realistisk. DuckDuckGo har ingen brugerdata at sælge ud af, så de har valgt at tjene penge på at sælge reklameplads i deres søgeresultater – præcis som Google gør.

Den afgørende forskel består imidlertid i, at DuckDuckGo ikke anvender dine personlige oplysninger til at målrette annoncerne. I stedet lader de annoncerne afhænge fuldt og helt af, hvilke søgeord du indtaster, når du søger. Virksomheden tror simpelthen ikke på, at det er nødvendigt at målrette annoncerne efter personlige oplysninger, og deres resultater viser, at de har ret. Som grundlægger og CEO Gabriel Weinberg fortæller på Quora, har DuckDuckGo haft overskud siden 2014. 

Er det lige så godt som Google?

Hvis vi forholder os til Google udelukkende som en søgemaskine, er DuckDuckGo i stand til at klare stort set det samme. Du indtaster en søgeforespørgsel, trykker på en knap og får dine søgeresultater. Resultaterne ligner hinanden fra den ene søgemaskine til den anden, men de optræder i lidt forskellige rækkefølger. DuckDuckGo har en anderledes tilgang til søgningen og anvender sine egne algoritmer, så det ville være underligt, hvis resultaterne var helt ens.

Når vi taler om alle de andre produkter og tjenester, Google tilbyder, kommer DuckDuckGo selvfølgelig på ingen måde i nærheden af tech-giganten, men det er heller ikke det, de prøver på. DuckDuckGo fokuserer udelukkende på at beskytte internetbrugeres personlige oplysninger, ikke bare med selve søgemaskinen, men også via apps og udvidelser, der værner om privatlivets fred på resten af internettet.

Med en kerneforretning, der kører som smurt i olie, har den lille anonyme søgemaskine ovenikøbet haft tid til at udvikle et par ekstra godbidder til sine brugere. Den mest bemærkelsesværdige er nok de såkaldte DuckDuckGo-bangs. Bangs er genveje i søgemaskinen, der giver dig mulighed for at søge direkte på tredjepartswebsites. Skriver du ”!a” foran din søgning, søger du eksempelvis direkte på Amazon, og skriver du ”!w”, søger du direkte på Wikipedia. Prøv selv at søge efter “!w filter bubble” på DuckDuckGo. Det sender dig direkte til en Wikipedia-artikel om et emne, DuckDuckGo også har mulighed for at beskytte dig imod.

Som søgemaskine leverer DuckDuckGo altså det, den skal. Hvis du ikke er vild med at dele dine private oplysninger på internettet, giver den et reelt alternativ til de etablerede søgemaskiner, og du mister i hvert fald ingenting ved at give den et skud.