København er kendt på verdensplan som en cykelby. Og der er også rigtig mange, der benytter sig af cykelstierne i København, som en måde at komme rundt i byen på.
Her skal man nemlig hverken holde i bilkø eller betale ekstra for parkering. Det tager blot lidt ekstra tid om morgenen at komme et sted til det andet.
Men nu vinder de nye elcykler ind i København som en hurtigere måde at komme fra A til B. Elcyklen låner nemlig alle gode fordele ved at cykle, såvel som at køre.
Elcyklen er et hurtigere alternativ til cyklen
Hvor cyklen ikke kan følge med, overhaler elcyklen. Med den kan man cykle op til omkring 30 km/t uden at cykle med stor modstand, som man skal med almindelige cykler, hvis man skal op på den hastighed. Det er en stor fordel, når man skal cykle langt – og det skal man i en by som København, hvor alting sjældent ligger lige ved siden af hinanden.
Hvis du gerne vil læse mere om disse cyklers størrelser og fart, så læs denne guide til elcykler fra elcykelinfo.dk.
En bæredygtig løsning i Storbyen
I modsætning til biler er elcyklen en langt mere bæredygtig løsning at gøre brug af i en storby, hvor der er fyldt med os fra bilerne i indre by. Her er elcyklen et rigtig godt alternativ i forhold til at hoppe i en CO2-udledende bil, når man skal af sted på arbejdet i indre København.
Elcykler vinder hurtigt frem i bylivet
Det er ikke mange år, siden man så de første elcykler på cykelstierne i de danske storbyer. Men nu har det allerede vundet hurtigt ind, så flere og flere anskaffer sig en elcykel. Det er især dem, der har længere til arbejdet eller studiet, der investerer i elcyklen. Med den bliver 10 km til arbejdspladsen intet et problem – det giver knap nok sved på panden.
Elcyklen er langt billigere end bilen
I storbyen kan man stort set komme lige så hurtigt fra A til B med elcykel, som man kan med bil. Den største forskel på de to, udover miljøvenligheden, er prisen. Selv om en elcykel ligger sig i den dyrere ende af prisklasserne for cykler, så er den mange gange billigere end en bil. Ved en bil skal man både betale mange penge for reparationer, benzin eller diesel og dyr parkering inde i byerne.
Der er så at sige gode grunde til, at elcyklen har opnået så stor popularitet i København. Populariteten forventes kun at blive ved med at være stigende, men det er også kun bifaldt i forhold til de miljøvenlige årsager.
Fart på cykelstierne skaber foruroligelse
Det er dog ikke kun glade smil og gode miner, som de nye og hurtige alternativer til cyklen, har forårsaget. Nogle har nemlig også været bange for, at elcyklerne har cyklet for hurtige, så at cyklisten ikke kunne have kontrol over cyklen. Især cyklernes hurtige udvikling af en højere og højere fart har fået almindelige cyklister til at hæve øjenbrynene, når der er cyklet en hurtig elcykel forbi.
Kontrollering af fart på elcykler
Udviklingen er dog ikke endnu kommet dertil, at cyklister ikke føler kontrol over elcyklen, når de cykler på den. Sikkerheden kommer selvfølgelig først i trafikken, og det gælder også de nye tiltag, der bliver gjort inden for mere bæredygtige alternativer så som elcyklen.