Efter at borgere på Amager har kritiseret en livsfarlig lysregulering på Amagerbrogade, lover Københavns Kommune nu at ændre lyssignalet for at undgå flere ulykker.
KBH.dk beskrev i sidste uge, hvordan et vejkryds ved Sundbyvester Plads på Amagerbrogade har været plaget af ulykker og bekymret borgere i området i årevis.
Lars Bo Iversen bor på Amager og fortalte i forbindelse med artiklen på KBH.dk i sidste uge, at bilister dagligt kører over for rødt i krydset, og at han flere gange har oplevet, at fodgængere er ved at blive ramt.
Han er især bekymret, fordi han selv har en 13-årig søn, som ofte går over Amagerbrogade i netop det kryds, og fordi der ligger en skole lige ved siden af, hvorfor børn færdes i området dagligt.
– Der er sket flere ulykker der. Også højresvingsulykker. Der var en pige, der blev kørt ned for ikke så længe siden, så det er et stort problem. Og tirsdag var det altså tæt på at gå galt igen med en lastbil. Det var tydeligt, at der var ved at blive gult i det første lyskryds, men så fortsatte chaufføren bare og var ved at køre en gammel dame ned, forklarede Lars Bo Iversen i fredags.
Problemet med krydset Gerbrandsvej/Amagerbrogade ved Sundbyvester Plads er, at det ligger i forlængelse af et andet lyskryds.
Når der bliver gult i det første lyskryds ved Wibrandtsvej/Amagerbrogade, så sker det ofte, at folk gasser op for at nå over. Men fordi det næste lyskryds kommer lige efter og skifter til rødt på næsten samme tid som den første lysregulering, så ender bilisterne med at ræse over for rent rødt.
Men Københavns Kommune har omsider fået øjnene op for problemet, som Teknik- og Miljøforvaltningen nu lover over for KBH.dk at gøre noget ved.
– Siden 2010 har der været fire sekunders forskudt grønt lys imellem de to anlæg ved Sundbyvester Plads. Det er den løsning, som vi normalt anvender ved to signalanlæg, der er placeret så tæt ved hinanden. Men nu har vi analyseret de to kryds nærmere, og vi er enige i, at der er brug for længere tid til at komme med over, siger den konstituerede enhedschef for Teknik- og Miljøforvaltningen, Jakob Bülow, til KBH.dk.
– Årsagen er, at der ved det ene kryds er lavet en tilbagetrukken stopstreg af den slags, som skal mindske risikoen for højresvingsulykker. Derfor skal bilerne faktisk køre et lidt længere stræk imellem de to kryds og har brug for lidt længere tid. Vi vil derfor ændre indstillingerne, så der fremover bliver fem sekunders forskudt grønt imellem de to kryds, så bilerne kan nå over begge kryds – forudsat at de kører med den tilladte hastighed og ikke kører over for gult, hvilket kunne betyde, at man alligevel ikke når med over begge kryds, siger Jakob Bülow.
Lars Bo Iversen lyder både lettet og overrasket over, at kommunen nu endelig vil gøre noget ved problemet med lyskrydset, som både har kostet liv, kvæstelser og mange lige ved og næsten-ulykker.
– Ej, hvor er det bare godt. Det er jeg smadderglad for, siger han til KBH.dk.
– Jeg har også talt med Gerbrandskolen, fordi de har kæmpet med det her i så mange år. Det er vanvittigt, at der ikke er sket noget før nu, men de bliver meget glade for denne nyhed, siger Lars Bo Iversen, som dog godt kunne have ønsket sig et enkelt sekund længere mellem de to kryds:
– Men hvis de (Teknik- og Miljøforvaltningen, red.) siger, at det er nok med fem sekunders forskudt grønt mellem de to kryds, så lad os se. Jeg så gerne, at det blev til seks sekunder, men hvis de har analyseret det og siger, at fem er nok til at undgå flere ulykker, så må det være rigtigt. Og ellers protesterer vi bare igen, siger han til KBH.dk og understreger, at han er ‘super glad’.
Teknik- og Miljøforvaltningen oplyser, at ændringen af lysreguleringen kommer til at ske om nogle måneder:
– Vi forventer at få mulighed for at ændre programmet i signalerne i løbet af det tidlige forår, siger Jakob Bülow til KBH.dk.