Til næste år får de københavnske cyklister en ny vej over havnekanalen, når Lille Langebro åbner. Foto: Realdania/BLOX

I 2018 kan cyklister vinke farvel til trængsel og bilos på vej over Langebro. Snart kan cyklisterne nemlig cykle over Lille Langebro.

Det er ikke altid lige sjovt at tage cyklen fra Amager, hvis turen går til centrum af København.

I stiv kuling eller regn kan det være en hård omgang at få trådt havelågens pedaler i bund og komme over Langebro uden at sveden springer fra panden. 
 
Men i 2018 får de mange studerende og amagerkanere en ny cykelbro, der som en lillebror til Langebro skal forbinde Islands Brygge nordlige ende med havnefronten. 
 
Den nye bro har derfor fået det mundrette navn Lille Langebro og skal efter planen forbinde bydelene i efteråret 2018. 
 
Den nye bro skal opføres i forbindelse med byggeriet BLOX, der åbner til maj, hvor blandt andet Dansk Arkitektur Center og BLOXHUB flytter ind, og fra Lille Langebro lander cyklister fra Amager og Islands Brygge lige ved hoveddøren. 

Broen vil forbinde den nordlige del af Islands Brygge med havnefronten. Foto: Realdania/BLOX

Den nye bro bliver syv meter bred, så der bliver god plads til både fodgængere og cyklister. Foto: Realdania/BLOX

Den kommende cykelbro skal formes som en bue over havnekanalen og bliver syv meter bred. For skibe der skal passere får Lille Langebro en frihøjde på fem meter, hvilket sikrer at byens havnebusser kan passere ubesværet under broen. Skibe med højere master er dog stadigvæk velkomne i kanalen, da broens midte kan drejes, så eksempelvis sejlskibe får fri adgang. 

Lille Langebro er primært tiltænkt de bløde trafikanter, og det forventes at broen bliver foretrukket blandt cyklister. Hver eneste dag krydser 35.000 cyklister Langebro, og derfor anslås det, at 10.000 cyklister i stedet vil krydse havnekanalen via Lille Langebro i stedet. 

Dele af broen ville kunne drejes, i tilfælde af at større skibe skal passere. Foto: Realdania/BLOX

Den lettere buede bro kommer til at koste cirka 100 millioner kroner, og forventes færdig i efteråret 2018. Foto: Realdania/BLOX

Det er Realdania, der har givet den cirka 100 millioner kroner dyre bro som en gave til Københavns Kommune, og hos Realdania glæder man sig til at kunne tilbyde københavns mange cyklister en ny cykelrute over over vandet:
 
– Lille Langebro bliver en skøn forbindelse på tværs af havnen for de cyklende og gående. Og det bliver en fantastisk forlængelse af de kulturtilbud og levende byrum i og omkring BLOX, der for alvor folder sig ud, når BLOX åbner for københavnere og besøgende i maj. 

– Da den første Langebro blev anlagt her i slutningen af 1600-tallet markerede havnefronten, at hér stoppede byen. I dag er havnefronten et af Københavns store aktiver, og det vil Lille Langebro medvirke til at styrke, siger Jesper Nygård, der er administrerende direktør i Realdania til KBH.dk. 
 
BLOX slår officielt dørene op til maj, og Lille Langebro forventes at stå endeligt færdigbygget et halvt år senere – i efteråret 2018. 

Forkæl ganen: Gratis ginsmagning på Gammel Mønt i morgen