De nye granitsten der omkranser Frederiksberg Runddels skøjtebane er ganske enkelt ikke store nok til at stoppe en lastbil, lyder det fra tidligere vognmand Mogens Kleberg. Foto: KBH.dk

Frederiksberg Kommune har sat et nyt terrorværn op foran skøjtebanen på Frederiksberg Runddel. Men de nye kampsten beskytter ikke tilstrækkeligt, lyder kritikken fra en tidligere vognmand.

 – Jeg er simpelthen forundret, det må jeg indrømme. 

Det var ikke et betryggende syn, der ventede den tidligere vognmand og lokalborger på Frederiksberg Mogens Kleberg, da han torsdag i sidste uge kørte forbi skøjtebanen på Pile Allé.

I løbet af december har Frederiksberg Kommune sat kampesten op foran den populære skøjtebane som terrorsikring, og den løsning er Mogens Kleberg ikke begejstret for.

 

– Det er så mangelfuldt og kritisabelt, og jeg har både været i kontakt med politiet og kommunen for at få lavet terrorsikringen bedre. De sten, der er placeret der, er slet ikke store eller tunge nok til at stå imod en lastbil med fuld kraft på, siger Mogens Kleberg til KBH.dk. 

 

Som vognmnd i fjerde generation har Mogens Kleberg beskæftiget sig med lastbiler hele sit liv, og han er overbevist om, at kommunens valgte løsning sket ikke er god nok. Tværtimod kan den faktisk gøre mere skade end gavn, hævder han.

Det er disse lave kampesten i granit, som Mogens Kleberg kritiserer. Foto: KBH.dk

 

Han mener, at de lave sten hverken er store eller tunge nok til effektivt at stoppe en lastbil. Foto: KBH.dk

 

– De her sten, der er sat op, de står bag ved kantstenen, og de er meget, meget små. Der er ingen præventiv virkning, og de gør faktisk skaden værre, fordi at de med deres 45 centimeters højde kan kan give lastvognen et afsæt, siger Mogens Kleberg. 

– Det er meget stor kraft, der ligger bag sådan en lastbil, og lige præcis det område er meget udsat. Det ligger for enden af en meget lang vej, og der er kun ét lyskryds i enden som beskyttelse, siger Mogens Kleberg med henvisning til, at en lastbil kan nå at komme op i meget høj fart med direkte kurs mod skøjtebanen på Frederiksberg Allé.

 

Og at de små kampsten derfor slet ikke er værn nok.

 

Ifølge Mogens Kleberg er han både blevet kontaktet af Københavns Politi og Frederiksberg Kommune i forbindelse med sin kritik af terrorsikringen af området.

Hos politiet har man blot anbefalet en løsning som terrorsikring, hvorefter Frederiksberg Kommune under politiets vejledning har fundet de rette sten og placeringer af stenene rundt om skøjtebanen.

– Dem fra Park og Vej, der har besluttet den her løsning, de må ikke kunne sove godt om natten, for det er slet ikke godt nok, påpeger Mogens Kleberg.

 

Skøjtebanen er meget udsat, da en lastbil kunne komme kørende i høj fart fra Frederiksberg Allé, siger Mogens Kleberg. Foto: KBH.dk

 

Frederiksberg Kommune afviser dog at ændre terrorsikringen, da sikringen er blevet godkendt af politiet. Foto: KBH.dk

 

KBH.dk har forsøgt at få en kommentar fra Frederiksberg Kommune, men det har ikke været muligt.

I stedet henviser kommunen til et tidligere svar fra Susanne Viuf, der er kontorchef i Vej og Park, der siger, at de mindste sten i terrorsikringen ‘vejer mellem 5-600 kilo, hvilket politiet har vurderet, er tilstrækkeligt’ til at beskytte området mod eventuelle terrorangreb med lastbiler.

Derfor ser Frederiksberg Kommune ingen grund til at ændre terrorsikringen af området yderligere.

Se et klip med terrorsikringen her.

 

Tivoli skrotter Snurretoppen efter 29 år – få en sidste tur gratis nytårsaftensdag