Foto: Shutterstoc

Når det kommer til nytænkende og udviklende løsninger, så er vi ret godt stillede her i København. Her er mange mennesker, mange kloge hoveder, og vi bliver sjældent forbigået, når der skal testes nye idéer.

Med mindre din arbejdsplads allerede har set lyset og er kunde hos able, så er det ikke sikkert, at du kender den innovative, danske virksomhed. Uanset hvad anbefaler vi dig i høj grad at læse med videre, så du bliver lidt klogere på ét af de initiativer, der ønsker at give klimaet bedre forhold, og som blandt andet gør det lige her fra København.

Banen kridtes op

Har klimaet overhovedet brug for bedre forhold, tænker du måske. Hvor slemt står det til? Jo, nu skal du høre. Hvert år markeres den dag, hvor vi mennesker har opbrugt naturens egne ressourcer, og den dag kaldes Earth Overshoot Day.

I 2018 faldt denne dag allerede den 1. august. Det vil sige, at vi sidste år allerede fra 1. august begyndte at tære på de naturlige ressourcer, vi skulle have brugt i år. Det er ikke holdbart.

Fokus på frokost

Den kedelige udvikling er naturligvis ikke én, man bare lige ændrer. Men able har taget det første skridt, og de vil ændre det, de kan – fra der, hvor de er.

able fungerer som leverandør af kvalitetsfrokost til virksomheder i hele landet, heriblandt København. Fra for nyligt drev able deres virksomhed under navnet Frokost.dk, men med navneskiftet kom altså også nye gode idéer til, hvordan man kan levere frokost til virksomheder på en mere bæredygtig måde. De fokuserer hovedsageligt på to områder, og dem præsenterer vi nedenfor.

Mindre emballage

Først og fremmest fokuserer able på deres emballage. I denne forbindelse har de to målsætninger. De vil bruge mindre emballage, og de vil bruge en mere miljørigtig emballage. Det er et helt konkret valg, der er rimelig nemt at føre ud i livet, og ikke desto mindre er det yderst virksomt. Dette fokus på emballagen bliver ikke just billigt for able – tværtimod. Det er dyrere for dem med den miljøvenlige emballage, men de har en tro på, at deres valg gavner.

Enighed over hele linjen

ables andet fokuspunkt er deres samarbejdspartnere. Det nytter naturligvis ikke noget, at de træffer nye grønne valg, hvis deres samarbejdspartnere ikke støtter op og arbejder efter samme, grønne linje. Derfor sætter de nu helt nye krav til deres samarbejdspartnere, hvilket kun kommer deres kunder til gode.

De køkkener, der tilbereder maden, som able leverer, får endvidere kvalificeret undervisning i, hvordan man kan arbejde ud fra en mere plantebaseret tilgang til mad. Det skåner ikke blot miljøet; det giver også kunderne en sundere, bedre og mere smagfuld oplevelse, når de sætter sig ved frokostbordet i pausen.