Borgere på Vesterbro vil have grønt parkområde på det gamle baneanlæg ved Otto Busses Vej – stik imod Frank Jensens planer om at bygge billige boliger.
Det er ikke nemt at blive enige om, hvordan København skal se ud i fremtiden.
I disse dage skyder nye bygninger, tårne og domiciler op i hovedstaden, og derfor er der brug for endnu flere boliger, hvis det står til Frank Jensen.
Derfor kunne overborgmesteren for cirka tre måneder siden løfte sløret for sine planer med lokomotivværkstedet, hvor der efter overborgmesterens ønske skal bygges 3.500 boliger og dannes et helt nyt byområde, der foreløbigt har fået navnet ‘Lille Vesterbro.’
Men den vision er lokaludvalget på Vesterbro bestemt ikke enig i.
– Jeg synes, at der skal bygges boliger i byen, men det er der i væsentlig udstrækning blevet på Vesterbro. Vi er gået fra en bydel med 19.000 husstande, og så får vi 10.000 ekstra husstande, når man tæller det eksisterende byggeri med i form af Carlsberg Byen og des lige med, siger formand for Vesterbro Lokaludvalg, Thomas Egholm, til KBH.dk.
Han mener, at den tætte bebyggelse på Vesterbro har skabt et for stort pres på byens andre tilbud, og frygter at flere boliger ikke vil løse problemet.
– Byggeriet vil give et større pres på daginstitutionerne og skolerne i området. Nu håber jeg bare, at man ikke vil gentage de fejltagelser, som der er blevet begået ved Carlsberg Byen, hvor der ikke er tænkt sport og skoler ind fra starten, siger siger Thomas Egholm til KBH.dk.
I stedet har Vesterbro Lokaludvalg fremlagt en plan, hvor området ved Otto Busses Vej skal blive til et rekreativt parkområde kaldet Vester Remisepark, hvor der skal være boldbaner, en high-line cykelsti, der krydser området og hvor der er plads til at man kan udfolde sig.
Ifølge lokaludvalget plan, skal visse af de gamle bygninger i området bevares, og planen for deres grønne område vil betyde 58 hektarer grønt område i Vesterbro, næsten ligeså stort som Fælledparkens areal.
Og skal man tyde politikerenes holdning, så har det grønne område fået støtte fra flere borgmestre på rådhuset, hvilket er et vigtigt signal til borgernes stemme, vurderer Thomas Egholm:
– Jeg lagde jo mærke til, at der er et flertal for vores plan for området blandt politikerne i borgerrepræsentationen. Og det tror jeg er en anerkendelse af, at byen også skal være til at leve i. Hvor man kan dyrke sport, gå tur med sin hund og dyrke sin fritid. Det mangler der i meget stor udstrækning, og det er der forståelse for blandt politikerne, siger Thomas Egholm til KBH.dk.
På Københavns Rådhus kan man godt forstå de lokale vesterbroborgeres ønske om, at skabe et grønt fælleskab i området. Men det er bydende nødvendigt også at bygge billige boliger, hvis der skal være boliger til alle i byen:
– Jeg tror, at det er meget vigtigt, at når man bygger, så bliver det også et grønt område. Men vi kan bare se, at der et kæmpestort behov for boliger, og så bliver det dyrere og dyrere at bo i København. Så ender vi med tilstande, hvor at det bliver som Paris og London, hvor kun de allerrigeste har råd til at bo i byen. Derfor må vi nok gå lidt på kompromis med lokaludvalgets plan, for ellers får vi ikke en eneste billig bolig i byen, siger Jonas Bjørn Jensen, der er politisk ordfører for Socialdemokratiet, til KBH.dk.
Det er endnu ikke faldet nogen lokalplan på plads for området endnu. Men der skal under alle omstændigheder ske noget ved det gamle jernbaneanlæg.
– Der skal laves en lokalplan, og det tager jo lige noget tid. Det er jo ikke fordi, at vi står klar med gravmaskinerne og skal bygge imorgen. Men det ligger ubebygget hen nu, som en mur, der ikke binder byen sammen fra det nye byområde i Sydhavnen og resten af byen. Derfor kigger vi jo også på forslaget fra lokaludvalget, og tager det med til forhandlingerne, men vi mener godt, at man kan kombinere boligbyggeri med grønne områder, understreger Jonas Bjørn Jensen til KBH.dk.
Københavnsk streetfood-mekka genopstår på ‘Reffen:’ Så stort bliver det nye madmarked på Refshaleøen