Metrobyggeriet har været næsten 10 år undervejs, og der arbejdes fortsat på højtryk. Foto: Dragør Luftfoto

De grønne afskærmninger står alle steder i København og dækker for byggepladserne. Men fra luften kan man se fremgangen med det omfattende metrobyggeri.

Det bliver snart en hel del anderledes at køre med metroen under København.

For juli 2019 åbner metroens Cityring med 17 nye stationer, der skal forbinde det centrale København med Østerbro, Vesterbro, Frederiksberg og Amager.

Derefter åbner to nye stationer, ud mod Nordhavnen i starten af 2020. 

Byggeriet er enormt, og når Cityringen står færdig, så har arbejdet været 10 år undervejs og kostet 21,3 milliarder kroner.

De fleste af byens borgere ser kun de grønne hegn, som holder ubudne gæster væk fra byggepladserne. Men hvad gemmer der sig inde bagved? 

Ved hjælp af droner og luftfotos kan byens borgere, hvordan byggeriet skrider fremad. 

En af de mest benyttede stationer er Kongens Nytorv, hvor rytterstatuen af Christian 5. i årevis har tronet i en grøn græsoase i midten af det trafikerede torv.

Sådan husker mange Kongens Nytorv, inden metrobyggeriet begyndte.

På luftbilledet kan man tydeligt se, at rytterstatuen står der endnu, og at der bygges livligt hele vejen udenom.

Sådan ser byggeriet ud i dag. Foto: Dragør Luftfoto

Et andet byggeri, der i den grad har været svært, ligger i gåafstand til torvet, hvor Marmorkirken står.

Her var det svært for entreprenøren at grave ud, og den 40 meter dybe udgravning efterlod kun én meter ind til Marmorkirkens fundament. Dermed er udgravningen ligeså dyb, som Marmorkirken er høj.

Her kan man se, hvor omfattende metrostationen ved Marmorkirken har været. Foto: Metroselskabet

Sådan ser byggepladsen ved marmorkirken ud. Foto: Dragør Luftfoto

Det er dog ikke alle de 19 nye metrostationer, der ligger under jorden. Stationen i det nye Nordhavnskvarter ved Orientkaj kommer som den eneste i det nuværende metrobyggeri til at befinde sig over jorden.

Orientkaj skal som den eneste nye station placeres ovenover jorden. Foto: Dragør Luftfoto

Orientkaj bliver endestationen af den såkaldte Nordhavnslinje, der består af to stationer, og som anlægges samtidig med Cityringen.

Nordhavn Station som den ser ud i dag. Foto: Dragør Luftfoto

Byggeriet af de mange metrostationer betyder, at der skal flyttes en masse jord, og faktisk bliver den opgravede jord genbrugt til det nye Nordhavnskvarter, hvor København bliver udvidet med en ekstra kvadratkilometer.

Mange borgere glæder sig formentlig også til, at Rådhuspladsen kan pille hegnet ned, så der igen kan blive lidt mere plads til events og arrangementer, der optager københavnerne.

Selvom mange var glade for at slippe af med Rådhuspladsens tidligere beboer, den udskældte busterminal, så bliver det dejligt at få hele Rådhuspladsens tilbage.

Den gamle busterminal på Rådhuspladsen faldt ikke i alles smag. 

I dag skrider arbejdet ved Rådhuset fremad. Foto: Dragør Luftfoto

Sønder Boulevard har de seneste år været et af de helt store hotspots, særligt under gadefesten Distortion.

Men den ellers grønne boulevard er blevet brun af den jord, som der er blevet gravet op fra undergrunden nedenunder. Men Sønder Boulevard skal nok blive grøn igen, når arbejdet er færdigt.  

Sønder Boulevard bliver en hel del grønnere, når metrobyggeriet er færdigt. Foto: Dragør Luftfoto

Det er ikke kun gader og stræder, der må ligge plads til en ny metro. Også byens kanaler og søer er blevet inddraget til arbejdet.

Arbejdet ved Gl. Strand dækker hovedstadens kanaler også. Foto: Dragør Luftfoto

Særligt overfor Gammel Strand fylder arbejdet godt til, men også i Sortedams Sø ligger der et byggeri, der nok generer færrest københavnere, da byggeriet foregår ude i søen.

Øster Søgade station bygges direkte i søen. Foto: Dragør Luftfoto

Arbejdet med Cityringen skal efter planen stå færdig i juli 2019. Nordhavnslinjen åbner derefter et halvt år senere i starten af 2020. 

Rie blev brændt af på sin bryllupsdag: Få timer før vielsen kom hjælpen fra uventet side