Hvis der fortsat skal handles i butikkerne på Østerbrogade, så skal problemerne med parkering løses, lyder det fra lokaludvalgets formand på Østerbro.
Bilerne holder parkeret i lange baner, og det kan være svært at finde plads på alle tidspunkter af dagen. Og fortsætter problemerne med finde parkering, så går det udover forretningslivet på Østerbro.
Det er blot en af de udfordringer, som bliver påpeget i en rapport, som rådgivningsvirksomheden COWI har foretaget for Østerbro Lokaludvalg og Østerbro Handelsforening i løbet af efteråret.
Og her hæfter formand for lokaludvalget Allan Marouf sig især ved problemerne med parkeringspladser.
– Parkeringsbelægningen på Østerbro er meget høj på 110 procent i dagtimerne, og det gør det svært at finde parkering. Der er mange parkeringspladser underjordisk ved Øster Fælled Torv, men borgerne i området bruger dem slet ikke, siger Allan Marouf til KBH.dk.
Han mener, at det er for dyrt og besværligt at bruge de underjordiske parkeringsanlæg, og med bilerne holdende på stribe i de små gader så giver mange bilister op, hvilket går ud over forretningslivet.
Netop nu skal Østerbro Handelsforening vurdere, hvordan forretningerne kan finde et fælles fodslag, hvilket kræver hensyn til de enkelte forretninger.
– Forretningerne i området er jo meget forskellige og har forskellige præferencer, og det skal handelsforeningen jo også repræsentere. Der kan foreksempel være en bilforretning, der har brug for parkeringspladser, og det skal der også være plads til, siger Allan Marouf til KBH.dk.
Samme melding lyder fra Peter Koldby, der er formand for Østerbro Handelsforening.
– Når spørgsmålet falder på parkeringspladser, så er det utrolig branchespecifikt, og eksempelvis Holte Vinlager er meget afhængig af at folk kommer kørende i bil og henter kasser med vin. Men du og jeg kan jo blive gamle sammen, hvis vi skal tale om parkeringspladser.
– Så når vi spørger vores medlemmer af foreningen, så råbes der op om korttidsparkeringen. Men som jeg ser det, så er jo ret simpelt at stille bilen, så det er nok mere kunderne, der skal opdrages til at det rent faktisk er muligt at stille bilen og gå det sidste stykke til forretningen, siger Peter Koldby til KBH.dk.
Handelsforeningen: Butikkerne skal have fælles identitet
Han deler ikke samme bekymring som Allan Marouf, når snakken falder på, om bilister vil droppe butikkerne på Østerbro på grund af manglende parkeringspladser.
– Jeg ved godt, at Allan Marouf i lokaludvalget har den kæphest i forhold til parkeringspladserne. Men sådan ser jeg ikke fremtidsperspektivet. Det er lidt ligesom, da vi diskuterede, indflydelsen af Nordhavnsvejen, og nu viser det sig, at det heller ikke har påvirket forretningslivet på Østerbro.
– Vi kigger mere til vores medlemmer og opfordrer dem til at gøre noget særligt for at gøre sig attraktive for deres kunder. Vi mangler en fælles identitet om butikslivet på Østerbro, så der bliver en særlig grund til at køre forbi Østerbro, det tror jeg kan være mere værdifuldt, siger Peter Koldby til KBH.dk.
Generelt er der på mange områder stor enighed mellem lokaludvalget og handelsforeningen, og skal der ny laves en fælles række anbefalinger, som kan præsenteres for kommunen. Og derefter må borgerne på Østerbro væbne sig med tålmodighed, lyder det fra Allan Marouf:
– Der går nogle år, inden at vi kan have en helhedsplan klar for Østerbrogade og Nordre Frihavnsgade. Det kommer til at tage lidt tid, da det jo er en kommunal proces, siger han til KBH.dk.
Palads fylder 100 år: Fødselsdag fejres med gratis popcorn til alle