13 sygeplejersker har sagt deres job op på én enkelt afdeling på Bispebjerg Hospital. Foto: Arkiv

Næsten hver anden sygeplejerske på en afdeling på Bispebjerg Hospital har sagt op i protest. Patienter kom hverken i bad eller fik rådgivning efter deres operationer.

De sidste tre måneder har 13 sygeplejersker sagt deres stilling op på den mavetarmkirurgiske afdeling på Bispebjerg Hospital.

De vil ikke længere være med til, at patienter på afdelingen lider under den manglende tid i hverdagen, og derfor har næsten halvdelen af sygeplejerskerne opsagt deres stilling de seneste tre måneder.

– Patienterne bør jo ikke acceptere forhold, hvor de skal vente på at få medicin eller på at få skiftet deres stomipose.

Sådan lyder det fra 33-årige Jonas Beyer, der har været sygeplejerske på afdelingen i syv år, og det seneste år har siddet med vagtplanen. Han opsagde sin stilling i slutningen af oktober i år.

Det blev klart for Jonas Beyer, at der konstant manglede personale til at tage sig af patienterne, og det pres blev til sidst for meget for ham og mange af hans kollegaer.

– Vi har siden årsskiftet konstant set, at vi manglede fire til fem sygeplejersker på afdelingen, og til foråret vil vi mangle en tredjedel af personalet. Når vi gik til ledelsen, fik vi at vide, at vi selv skulle få det til at fungere, og det mener vi, er uacceptabelt, siger Jonas Bayer til KBH.dk.

Patienter kommer ikke i bad
Han bakkes op af sin kollega Josephine Grøndahl, der også har valgt at opsige sin stilling som sygeplejerske.

– Jeg skulle hele tiden prioritere min tid.

– Patienterne fik jo mad og medicin, men det at komme ud af sengen, som jo også er vigtigt, det blev prioriteret fra. Det handler for patienterne om at få gang i maven igen, men når det ikke sker, så forlænger det indlægningstiden, siger Josephine Grøndahl.

Hun mener ikke, at ledelsen har lyttet godt nok efter, når sygeplejerskerne har påpeget manglen på tid til pleje af patienterne. 

– Vi fik at vide af ledelsen, at ‘det er sådan nu, og det bliver bedre, og så må I bare gøre det, så godt I kan’. Men det er frustrerende, når det er mig, der skal sige til patienterne, at de ikke kan komme i bad på grund af tidspres – det er jo ikke ledelsen, siger Josephine Grøndahl til KBH.dk.

En af de opgaver, der blev skåret i, var borgernes instruktion i stomiposer, og hvordan de selv skulle skifte og bruge dem. Her hjalp en sygeplejerske tit patienten med at tale om stomiposen for at skabe tryghed, hvilket der til sidst ikke var tid til.

Og det er rigtig skidt for patienternes tryghed såvel som de pårørende, mener administrerende direktør for Kræftens Bekæmpelse, Leif Vestergaard.

– Hvis en patient skal komme godt igennem sin kræftsygdom, så er det problematisk, at man ikke bliver instrueret ordentligt i at bruge stomipose. Det er afgørende for patienter og de pårørendes tryghed. Hvis ikke den instruktion sker, så belaster det andre dele af sundhedsvæsenet og pårørende unødigt, siger Leif Vestergaard. 

Sygeplejerske Jonas Beyer genkender, at der ikke er tid til at vejlede patienter om deres nye stomiposer. Derudover gør tidspresset på afdelingen, at sygeplejerskerne hele tiden begår fejl, som kollegaer skal rette op på.

– Når man mødte ind om aftenen, så var der ikke altid lige givet antibiotika til patienterne om dagen. Så det skulle man typisk starte sin sin vagt med.

– Vi havde mange kollegaer, der måske ikke havde så meget erfaring, og så oplevede vi, at der skete flere af den slags små fejl, som skulle rettes i løbet af dagen. Men når vi gik til ledelsen og påpegede det store pres, så var svaret afvisende, siger Jonas Beyer til KBH.dk.

Ledelsen afviser kritikken
KBH.dk har forsøgt at få en kommentar fra Kristian Antonsen, der er vicedirektør hos Bispebjerg Hospital. Han henviser til et tidligere svar, som han har givet til DR, hvor han siger, han er ærgerlig over, at sygeplejerskerne har valgt at forlade deres job. 

– Det er sindssygt ærgerligt og trist, at de rejser. Jeg vil jo helst have, at folk bliver på hospitalet og er tilfredse med at være her, siger han.

Han erkender, at der har været et stort pres på afdelingens personale, men han mener ikke, at det har været muligt at nedbringe antallet af patienter.

– På sådan en afdeling kommer der kræftpatienter, som skal udredes og behandles inden for nogle uger, og der kommer alle de andre patienter, som har en udredningsgaranti på en måned. Dertil kommer akut syge patienter, som der er rigtig mange af på en kirurgisk afdeling, siger han. 

– Så vi kan ikke bare sige, at vi i tre måneder vil modtage ti procent færre patienter. For folk kommer her, og de har et fuldstændigt legitimt krav på at blive behandlet, siger Kristian Antonsen.

Kristian Antonsen understreger desuden, at han har haft fuld tiltro til, at lederen af den pågældende afdeling har forsøgt at skaffe de bedste rammer for personalet. Han har ikke yderligere kommentarer til sagen.

Tilbage sidder personalet, der ikke er særlig glade for at forlade deres job på den måde, som det er sket:

– Vi ville jo gerne være blevet med vores kollegaer, så der er ingen, der synes, at det er sjovt at sige op. Men på den anden side vil vi ikke tilbage, så længe at intet har ændret sig. Folk kan ganske enkelt ikke mere nu, siger Josephine Grøndahl til KBH.dk.

Tina parkerede bilen på Vesterbro en mørk aften: Opdagede sammenkrøbet mand i forlygternes skær