I Danmark har vi altid været loyale overfor de traditioner, der ligger forankret i vores ældgamle historie og kulturarv.
Og selvom globaliseringen til tider synes at have medført, at vi i højere grad integrere nye internationale højtider og begivenheder, har vi alligevel tendens til altid at vende tilbage til de folkekære traditioner såsom fastelavn, der for Danskerne ligger har rødder langt dybere i vores kulturarv, end eksempelvis Halloween har.
I artiklen her kigger vi ind i den handel og produktion, der følger danskernes fejring af Fastelavn. Læs med videre og få indblik i, hvordan virksomheder omlægger deres produktion for at levere fastelavnsgøjl til forbrugeren.
Familieejet virksomhed laver årligt 30.000 tønder, som sendes ud til hele Danmark
I forbindelse med afholdelse af fastelavn i Danmark, afholdes flere finurlige lege og arrangementer, som i sin natur er afledt af gammel overtro og kirkelige bestemmelse fra den tidlige middelalder. En af dem er, at vi skal slå katten af tønden – en leg, hvor vi på skift får lov til at slå til en tønde med en kat i. I gamle dage var ideen, at katten skulle aflives på en så makaber måde, at befolkningen på den måde undgik pest i det kommende år, og selvom vi ikke putter en kat i tønden længere, holder vi stadigvæk denne leg i live rundt omkring i de mange danske lokalsamfund. Faktisk er det danske folk så begejstret for legen, at der hvert år sælges mange tusinde tønder rundt i landet – udelukkende til denne lidt underlige fællesleg.
Den næste store danske højtid efter jul
Efter jul bliver der generelt lagt log på helligdagene, og det er måske også en af grundene til, at fastelavn er så populær. For uden noget rigtig at fejre i en periode på flere måneder, er der rig mulighed for at give fastelavn masser af kærlighed.
I forhold til tidligere er det også blevet nemmere for alvor at få indsigt i, hvor populær fastelavn faktisk er. For til forskel fra før kan man nu se statistikker på, hvor stor en del af fastelavnsudstyret, der handles bare online. Og disse viser, at blandt andet Københavnerne elsker at handle ind til fastelavn på nettet. Og i grove træk kan man faktisk sammenligne helligdagsindkøbene med den shoppingadfærd, der sker i forbindelse med større og mere kendte højtider såsom nytår og påske. En ting er i hvert fald sikker, og det er, at danskerne generelt er glade for den tussegamle og folkekære højtidelighed, der ligger i perioden 50 dag fra påske. Og selvom mange at de gamle traditioner er modificeret til nutidige normer og standarder, er det stadigvæk en højtid, vi med glæde fejrer med bravur.