Københavns Kommune er i dialog med DSB Ejendomme om udviklingen af en helt ny bydel med 3.500 boliger og 255.000 kvadratmeter erhverv på godsbaneterrænet mellem Vesterbro, Kgs. Enghave og Sydhavnen.
Vesterbro have en lillebror i form af bydelen Lille Vesterbro. DSB, Metroselskabet, Banedanmark og Freja Ejendomme ejer grundene i det område, hvor overborgmester Frank Jensen vil have udviklet en helt ny bydel med navnet Lille Vesterbro.
Frank Jensen vil i samarbejde med DSB omdanne det gamle godsbaneterræn mellem Vesterbro, Kgs. Enghave og Sydhavnen til en attraktiv ny bydel, skriver Politiken.
I dag er området ikke udnyttet fuldt ud. Det bruges stadig som centralværksted for DSB’s tog, men meget af området står ubrugt og øde hen.
Her er der togmekanikere, der arbejder på togene, og små gule huse, der stadig er beboede. Det er i dette område ved Ingerlevgade og Enghavevej, overborgmesteren vil bygge 3.500 boliger
En fjerdedel af boligerne skal være almene i området, og byggeriet skal lægge vægt på, at der bliver skabt flere fællesskabsrum, som beboere kan dele. Frank Jensen ønsker, at der skal bygges mindre boliger, som der er stor efterspørgsel på i København.
– Vi skal have mere gang i eksperimenterende boformer med inspiration fra seniorbofællesskaber. Men det skal også være for unge med boliger med for eksempel fælles studierum og den slags. Vi ved fra Realdania, at mindst 80.000 danskere ønsker boliger indrettet med vægt lagt på fællesskab, men der er meget få af dem i dag, siger han til Politiken.
Det nuværende baneanlæg er ikke ligefrem en oplagt placering til boliger, da der i dag er meget trafikstøj fra Vasbygade, der forbinder trafikken fra Amager og Sydhavnen til Kalvebod Brygge.
Her vil Frank Jensen have, at grundejere skal være med til at betale for regningen, når Vasbygade skal omlægges, så vejen ligger parallelt med jernbaneskinnerne. Til gengæld etableres der et grønt område, hvor vejen løber i dag.
Planen omkring Lille Vesterbro er ambitiøs, men det er vigtigt at planen føres ud i livet, så byen kan tage imod flere beboere i fremtiden, lyder det fra overborgmesteren.
– Selv om vi ved indgangen til 2017 allerede havde planer for byggeri af 36.000 boliger i Ørestad, Nordhavn og Valby, kan vi se, at det ikke rækker, hvis vi ikke inddrager flere områder. Sidste år byggede vi 4.300 boliger. Det var rekord, men den slår vi i år. Alligevel får vi brug for at udvikle flere områder af København med dens voksende befolkning, siger Frank Jensen til avisen.
Både DSB og Boligminister Ole Birk Olesen ser positivt på planerne, da DSB er ved at finde et nyt sted til deres centralværksted.
Oprindeligt skulle der først laves en lokal kommunalplan for byggeriet i 2027, men det er Frank Jensens håb, at byggeriet allerede kan blive en del af kommunalplanen for 2019.