Københavns Kommune har brugt over 100 millioner kroner på et forsøg med elbusser. Frank Jensen mener, at forsøget har været en succes.
De fleste af Københavns mange busser kører på diesel, men i anledning af klimatopmødet i København i 2009, så skulle københavnerne have miljørigtige busser, der kørte på el.
Her kunne man spotte i alt 11 de små busser, der kørte rundt i centrum af byen, samt to store elbusser.
Nu viser det sig, at forsøget med de nu skrinlagte elbusser i København kostede over 100 millioner kroner, skriver Mandag Morgen.
De små minibusser, der kørte linje 11A mellem hovedattraktioner i byen, den såkalte CityCirkel, kørte fra 2009 og måtte stoppe i 2014, da busserne blev erklæret defekte på grund af skrøbelig teknik.
Da buslinjen blev nedlagt i 2014, kostede det Københavns Kommune 10,3 millioner kroner i kompensation til busselskabet Arriva, og over 300.000 kroner for at have busserne opmagasineret i to år.
I sidste ende blev busserne foræret væk til en frivillig forening og et museum i 2016. De samlede udgifter løb op i 115 millioner kroner.
Københavns overborgmester, Frank Jensen (S) mener dog, at forsøget med elbusserne var nødvendigt, hvis flere busser siden hen skal køre på el i stedet for diesel.
– De penge, vi har brugt på forsøg med elbusser, er efter min mening godt givet ud – og en forudsætning for, at vi i dag har fremlagt en plan, der i løbet af de kommende år skal omlægge alle Københavns busser, lyder det fra overborgmesteren.
– Uden de to forsøg og driften af linje 11A, ville vi ikke være der, hvor vi er i dag, siger Frank Jensen til Mandag Morgen.
Frank Jensen indrømmer dog, at de små elbusser var for dyre i drift, og derfor vil man også gå efter de store elbusser, når den næste buslinje, rute 2A mellem Tingbjerg og Refshaleøen skal udbydes i 2019.
Skulle være blevet hjemme: Kvindes liste med klager efter besøg på Den Blå Planet er uendelig