Tidligere var det ofte sådan, at marketing og salg var to siloer, der ikke havde det store med hinanden at gøre. Sådan er det ikke længere.
Sponsoreret indhold
Nu arbejder marketing og salg i større og større grad sammen under ét, og det gælder ikke mindst for de større B2B-virksomheder i København. Disse er nu for alvor begyndt at arbejde med leadgenerering, hvilket betyder, at de har nogle mere kvalificerede leads at ringe til. Det kan du læse meget mere om her i artiklen.
Manglen på nye leads begrænser muligheden for vækst
Leadgenerering betyder, at man som virksomhed har et flow, der er kontinuerligt, af en række potentielle kunder til virksomhedens salgsafdeling. En af de største begrænsninger, i forhold til om en virksomhed kan vokse, er nemlig, at der simpelthen ikke er tilstrækkeligt med nye leads. Derfor handler leadgenerering for B2B-virksomheder om, hvordan man arbejder med vækst, salg eller udviklingen af forretningen for at kunne generere et optimalt flow af kvalificerede leads, som virksomhedens salgsafdeling kan bearbejde.
Indsamlingen af leads bør altid være et fokusområde
Indsamlingen af nye, kvalificerede leads bør altid være et fokusområde, når man er en større B2B-virksomhed. Det gælder uanset, hvilken type virksomhed man er, og hvilken branche man arbejder inden for. Dog er der mange virksomheder, der oplever, at det er en stor udfordring at kunne skaffe tilstrækkeligt med leads, hvorfor det bestemt ikke er alle, der har lige stor succes med det. I den forbindelse er det vigtigt, at man har gennemtænkt sin leadgenereringsproces.
Det handler om at være til stede for kunden og kende sin målgruppe
Hvis man som en større B2B-virksomhed i København vil opnå succes med leadgenerering, er det vigtigt, at man er til stede fra det øjeblik, at en ny, potentiel kunde bliver opmærksom på, at vedkommende har et behov, og så til det øjeblik, at man vælger virksomheden til at kunne løse dette behov. I den forbindelse er det vigtigt, at man som virksomhed kender til sin målgruppe, og at man formår at eksponere dem for det rigtige budskab på den mediekanal, der er deres foretrukne.
Inbound marketing er en vigtig strategi for leadgenerering
Når man taler om taktikker og strategier i forbindelse med leadgenerering, er én af de vigtigste inbound marketing. Dette handler i bund og grund om, at man formår at tiltrække en række potentielle kunder til sin hjemmeside for herefter at konvertere disse kunder til leads. Det gør man gennem interessant og meningsfuldt indhold. Når der skal skabes indhold, der tiltrækker trafik, er en blog for eksempel et brugbart redskab. I den forbindelse er det vigtigt, at man ved, hvad målgruppen søger, og derfor er det en god idé at lave en søgeordsanalyse.
Leadgenerering fylder mere og mere for B2B-virksomheder
I dag er det de færreste større, københavnske B2B-virksomheder, der ikke tænker på leadgenerering, og man er faktisk nu kommet dertil, hvor salg og markedsføring ikke længere er to separate ting. I stedet spiller de to nu mere og mere sammen, hvilket både er til fordel for virksomheden og for kunden. Derfor ser vi en tendens til, at flere og flere virksomheder i højere grad indsamler både data og informationer om nye, potentielle kunder gennem brugen af platforme, programmer og databaser. På den måde har virksomheden mulighed for at øge sin kundedatabase og ikke mindst øge antallet af aftaler og salg.