Borgere med diabetes kan fremover få hjælp til kost og motion ved hjælp af en ny app, som Københavns Kommune nu tilbyder.
Borgere med type 2-diabetes får nu et tilbud fra Københavns Kommune, der skal gøre det nemmere at leve med den kroniske sygdom.
I denne måned har Københavns Kommunes Center for Diabetes lanceret sundhedsappen LIVA, der skal hjælpe og vejlede diabetespatienter direkte via deres smartphone eller tablet.
– Appen er en digital vejledning til borgere med type 2-diabetes, som giver borgerne den indsats, de har behov for.
– Mange borgere kan ikke komme ind og få vejledning, og der kan app’en hjælpe dem på vej til at nå deres kost- eller træningsmål, siger Ditte Hjorth Laursen, der er udviklingskonsulent i Center for Diabetes, til KBH.dk.
I København er der cirka 24.000 borgere, der lever med type 2-diabetes, og for mange vil app’en være en støtte i hverdagen, der kan hjælpe dem med at håndtere deres lidelse.
Via app’en kan patienter med diabetes i København holde øje med deres kost, blodtryk, søvn, blodsukker og andre sundhedsdata. Desuden kan patienterne løbende få kontakt til deres vejleder, som sidder klar på den anden side af skærmen, og det er netop det, der adskiller LIVA fra andre sundheds-apps.
– Med denne app får man tilknyttet en sundhedsvejleder, der løbende hjælper én med nye øvelser eller kan give en motivation til at få motioneret, så de overholder deres egne målsætninger, siger Ditte Hjorth Laursen til KBH.dk.
I øjeblikket er fire ansatte blevet uddannet til at sidde klar bag computeren og vejlede patienter løbende, og med tiden skal flere patienter stifte kendskab til det smarte hjælpemiddel.
– Vi har uddannet fire vejledere, og vi skal nå 250 borgere i løbet af det første års tid. Men nu skal vi også igennem en opstartsfase, og så evaluerer vi løbende, siger Ditte Hjorth Laursen og tilføjer, at der allerede er 10-15 borgere, der er blevet en del af forløbet med app’en.
Diabetespatienter i København kan blive henvist af deres egen læge til Center for Diabetes, og her vil alle patienter få en grundig samtale med en vejleder, inden de bruger app’en.
De patienter, der allerede har gjort sig de første erfaringer med app’en, har været glade for at få råd og vejledning løbende via deres telefon.
– Det virker til, at dem der benytter app’en, er glade for det. De får et kærligt puf via app’en, og så kan vi hjælpe dem på vej og hjælpe dem, hvis de har spørgsmål eller eksempelvis skal bruge nye øvelser eller inspiration.
– Med appen kan vi tilbyde forskellige indsatser til den enkelte borger og skræddersy en løsning til deres behov, siger Ditte Hjorth Laursen til KBH.dk.
LIVA kan downloades gratis allerede nu, og flere andre kommuner i landet tilbyder også vejledning via app’en. Blandt andet Ringsted, Roskilde, Sønderborg og Vejle.
Jonas har filmet København i 350 timer: Se det smukke resultat på 82 sekunder