Foto: Bispeengbuen / Google Maps

Den gamle murstensbro Bispeengbuen synger muligvis på sidste vers. Upraktisk og utidsvarende, mener politikere om bro-forbindelsen, der snarligt skal renoveres. Eller fjernes helt.

Bisbeengbuen, der skiller Frederiksberg fra Nørrebro ligner ikke det typiske, moderne København. Måske mere et område i Detroit eller noget fra en mellemstor østtysk by.

Hvis man er by-nostalgisk med hang til beton er politikernes planer for Bisbeengbuen nok ikke ligefrem positive. Hvis man omvendt er til grønne områder og åbne pladser – som i resten af København – eller bare gerne ser ”øjebæen” forsvinde, er det sød musik i ørerne. Bispeengbuen er en 6-sporet motortrafikvej, der går fra Ågade/Lundtoftegade over Borups Allé og Nordre Fasanvej, under Ringbanen og til krydset Hillerødgade/Borups Allé.

Bisbeengbuen skal renoveres for 125 millioner kroner, og nu kommer flere politikere på banen i diskussionen om at fjerne broen helt frem for at istandsætte den. Som Venstres Jan E. Jørgensen fortæller til Berlingske så er Bisbeengbuen et levn fra fortiden.

– Der er nogle meget spændende perspektiver i det område. Får man trafikken under jorden i stedet, vil det højne kvaliteten for alle, der bor i nærheden. Man ville jo aldrig bygge den i dag. Den er fra en periode, hvor man så byplanlægning på en helt anden måde, siger han til avisen.

Ifølge Berlingske har rådgivningsfirmaet Cowi regnet på, hvad det vil koste at grave vejen ned under jorden. Prisen vil ende over 2 milliarder, hvilket Jan E. Jørgensen mener kan tjenes ind ved at sælge de byggegrunde, der vil blive skabt efter nedrivningen.

– Der kører en romantisk idé om, at området kan laves om til et grønt areal med en å, der løber igennem – men det kommer ikke til at ske, siger Jan E. Jørgensen han til Berlingske.

Ida Auken, energiordfører fra De Radikale Venstre, mener, at der blandt andet kan hentes penge ved, at der spares ved ikke at renovere broen, ligesom pengene kan findes i puljemidler til klimasikring. Men Konservatives Jakob Næsager, der er medlem af Københavns Teknik- og Miljøudvalg, mener ikke, at tankerne fra de to folketingspolitikere har nogen gang på jord.

– Ida Auken og Jan E. Jørgensen ligner to børn med et Fætter BR-katalog op til jul, der siger, at de vil have det hele. Jeg synes, det er en gratis omgang, når de ikke har nogle penge. Klimatilpasningspengene er brugt. Så må de fortælle, hvilke projekter, der skal skrottes i stedet for dette. Selv om værdien af boligerne vil stige hos de omkringliggende lejligheder, bliver det svært at trumfe igennem, at huslejen skal stige, siger han til Berlingske.

Ida Auken og Jan E. Jørgensen er dog optimistiske og mener, at pengene kan hentes hen i løbet af 10 år. Meget tyder i hvert fald på, at den gamle betonbro snart er en saga blot.